پژوهش کتاب

گرایش موضوعی و انگیزه خرید کتاب / نظرسنجی میدانی(4)

يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰ ق.ظ

مطالعۀ انواع کتاب در یک­سال گذشته

پژوهش شورای فرهنگ عمومی در سال 89 نشان می‏ دهد اولویت مطالعه در بین مردم به ترتیب قرآن و ادعیه 18.3درصد؛ رمان و داستان 14.8 درصد؛ دینی به جز قرآن و ادعیه 13.5درصد؛ تاریخ 13درصد؛ شعر12.7درصد؛ روانشناسی و تربیتی 12.3درصد بوده است. حال آنکه طبق مطالعات سال 92 و نظرسنجی از بازدیدکنندگان بیست و ششمین نمایشگاه کتاب رمان و داستان (بزرگسالان) با 14.79درصد بیشترین اولویت را برای مطالعه بین بازدیدکنندگان داشته است. همچنین طبق این نتایج ذائقه مطالعۀ مردم به سوی حوزه‏های مطالعاتی روانشناسی و تربیتی (11.17درصد)؛ شعر (10.29درصد)؛ تاریخ (9.22درصد) تغییر یافته است. 

 

 

 

انگیزه خرید کتاب و انگیزه بازدید از نمایشگاه

نتایج بدست آمده در سال 92 نشان می­ دهد به طور کلی انگیزة پاسخگویان از خرید کتاب در وهله اول مطالعه (63.5درصد) می‏ باشد. رفع نیازهای آتی (18.9درصد)؛ رفع رجوع بعضی از موارد و مسایل در موقع نیاز مانند هدیه دادن (12.3درصد)؛ تکمیل کتاب­های کتابخانه شخصی (4.5درصد) و سایر موارد (0.8درصد) از دیگر انگیزه‏ های خرید کتاب است.

در خصوص شیوه تهیه کتاب‏ها نیز ذکر این نکته ضروری است که بیش از یک سوم پاسخگویان (38.85درصد) کتاب‏های خود را از کتابفروشی­ ها و 21.93درصد از نمایشگاه کتاب تهیه کرده‌اند. کتابخانه عمومی، کتابخانه محل تحصیل، دوستان و آشنایان و خرید اینترنتی کتاب به ترتیب از دیگر شیوه‏ های تهیه کتاب بوده است. حال آنکه مطالعه شاخص‏ های فرهنگ عمومی نشان می‏ هد شیوه‏های تهیه‏ کتاب به ترتیب دوستان و آشنایان، کتابفروشی، کتابخانه عمومی و کتابخانه محل تحصیل بوده است. این آمار نشان‏ دهنده این است که در سالهای بعد مردم ترجیح داده‏اند که برای تهیه کتاب پول پرداخت کرده و کتاب را خریداری‏ کنند. چه آنکه شیوه تهیه کتاب در سال 89 نشان می‏ دهد مردم بیشتر تمایل به امانت گرفتن کتاب داشته‏ اند تا خرید کتاب.

در تحلیل این تغییر رفتار و اولویت دوم قرار گرفتن ِ »نمایشگاه« در شیوه تهیه کتاب، می‏ توان به چرایی و انگیزه حضور بازدیدکنندگان نیز اشاره کرد. نتایج سال 92 نشان می‏ دهد بیشترین انگیزة شرکت در نمایشگاه به ترتیب به خرید کتاب­های درسی و کمک­درسی با 60.9درصد، استفاده از تخفیف­ های نمایشگاه (52.4درصد)، بالا بودن قیمت کتاب بطور معمول خارج از نمایشگاه (49.2درصد) و عدم دسترسی مناسب به کتاب در طول سال (49.2درصد) اختصاص داشته است. تمایل به خرید کتاب در سال 92 نسبت به سال 89 باوجود تغییر وضع اقتصادی و سختی‏ های ناشی از آن برای اکثریت جامعه که در سطح متوسط درآمدی قراردارند، نشان می‏ دهد که انگیزه استفاده از تخفیف‏ها در نمایشگاه و گرانی کتاب در خارج از نمایشگاه مهمترین عامل برای خرید از نمایشگاه و شرکت در آن محسوب می‏ شود.

 

ادامه دارد ...

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی